Llacuna de Gallocanta. 20-21 febrer 2016. Excursió dels grups naturalistes i ecologistes de la província de Castelló.

Lidon-20-02-16-IMG_0167Calamocha-20-02-2016-IMG_01El passat 20 de febrer amb eixida a les 4 del matí, membres del GER-EA ens dirigim a veure les concentracions de les grues a la llacuna de Gallocanta. A les 7 del matí vam arribar a Calamocha, amb un fred increïble ni més ni menys que a -6ºC, encara que era un fred que no molestava. Després d’un cafè amb llet molt calent, ens vam dirigir al poble de Tornos. Ja prop del poble vam començar a veure les primeres grues (Grus grus) però encara no havia sortit el sol.

Gallocanta-Mapa- gallocanta-aa-IMG_8221 Grulles-21-3-2016-IMG_8405 Grulles-b-21-3-2016-IMG_840 Grullas-20-02-16-IMG_7377

Grulla-IMG_7587 Grulles-aba21-02-2016-dfIMGGrulla-20-02-2016-lñIMG_743Petits grups de grues venien de la Llacuna de Gallocanta en direcció SE, passant per damunt del poble i posant-se als camps gelats, per alimentar-se.

Continuem cap al poble i al Centre d’Interpretació on havíem quedat amb la gent de APNAL-Ecologistes en Acció i SEO-Castelló, que s’allotjaven al poble de Cuerlas.

Grulla-b-20-02-2016-IMG_885Grullas-IMG_7458Grulla-d-20-02-2016-IMG_885Ens desplacem en primer lloc a veure la llacuna de Gallocanta per la part oest, observant un gran pas de grups de grues desplaçant-se cap al nord, ja clarament migrant, gaudint de la presència d’un esparver pàl·lid mascle (Circus cyaneus), caçant pels voltants

Grulla-IMG_7609 Grulla-20-02-2016-IMG_8859Grulla-c-20-02-2016-IMG_885El nostre punt d’observació el situem a l’ermita de la Llacuna de Gallocanta on s’observa gran extensió de la llacuna, presentant un nivell d’aigua molt baix. Des d’aquest punt vam poder veure algunes anàtides que es concentraven en un petit acumulació d’aigua destacant els Ànecs blancs (Tadorna tadorna), fotja (Fulica atra), i alguns limícoles que per la distància no vam poder identificar, observant com seguien els grups de grues migrant. Posteriorment vam visitar alguns observatoris, des dels quals tampoc vam poder veure gran cosa ja que quedaven molt lluny de les escasses làmines d’aigua.  Gallocanta-IMG_0213Gallocanta-a-20-02-2016-IMG

A la vesprada ens desplacem a altres llacunes, algunes totalment seques com la Llacuna de la Zaida en el municipi de les Cuerlas, que només queda el cartell i mirador, i una altra al mig de les zones de cultius anomenada Llacuna Guialguerrero, al municipi de Cubel, un oasi enmig als cultius, on vam poder observar espècies gran quantitat de afegeix blau, cua de jonc (Anas acuta), cullerot (Anas clypeata), fotges, cabrellot (Podiceps cristatus), agró blau (Ardea cinerea), corba marina grossa (Phalacrocorax carbo), un parell de moixetes (Falco tinnunculus), un falcó peregrí (Falco peregrinus) una parella d’arpellot de marjal (Circus aeruginosus) i un mussol (Athene noctua).

Laguna-Zaida-IMG_0233 Laguna-Guialguerrero-IMG_02 Anecs-IMG_8005 Gallocanta-20-02-2016-IMG_0 Lagunero-20-02-16-IMG_8051

A última hora de la vesprada (18 – 20h.) tornem a la llacuna de Gallocanta amb la intenció de veure l’entrada de les grues. La nostra sorpresa va ser el no poder veure cap bàndol entrant, el que ens confirmava la gran migració de les grues cap al nord durant tot el dia.

Després ens dirigim cap a Castejón de Tornos, observant el canvi d’hàbitat apareixent grans extensions de pins, per pistes arribem al poble de Val de San Martín i Sandet, on observem espècies com perdius (Alectoris rufa), caderneres (Carduelis carduelis), passerells (Carduelis cannabina), calàndria comú (Melanocorypha calandra), conjugades vulgars (Galerida cristata), cruixidell (Emberiza calandra), corbs (Corvus corax). Com rapinyaires àguila calçada (Aquila pennata), aligot (Buteo buteo), muixeta, milà reial (Milvus milvus) i una parella d’àguiles reals (Aquila chrysaetos) ia prop de la població d’Used.

Trigero-21-02-2016-IMG_893 Pardillo-21-02-2016-IMG_876 Milano-real-a-21-02-16-IMG_ calandria-IMG_8179

Real-g-21-02-2016-IMG_8796Real-21-02-2016-jjj-IMG_879L’espectacle de la parella d’àguiles reals va ser impressionant, en un primer moment vam observar com un adult perseguia un corb entre les zones de cultius, però no va poder atrapar. Al moment la parella d’àligues torna a elevar-se i en un picat increïble es llança sobre un grup de perdius, podent atrapar a una, desapareixent amb l’aliment a una zona fora de l’abast de la nostra vista, on els dos adults es van posar a terra i al moment van desaparèixer.

Real-j-21-02-2016-IMG_8796 Real-i-21-02-2016-IMG_8796 Real-d-21-02-2016-IMG_8796 Real-a-21-02-2016-IMG_8796 Real-k-21-02-2016-IMG_8796

Tornem al poble de Gallocanta on vam gaudir d’un dinar amb tots els companys a l’Alberg Allucan. A la tarda vam visitar el centre d’Interpretació on tenen una col·lecció de rapinyaires dissecades, anàtides, limícoles i altres aus de la zona. I la nostra companya Gemma Quevedo ens va ensenyar alguns secrets dels costums de les grues i altres aus.

Un viatge molt interessant on vam poder gaudir de la companyia dels companys d’altres grups naturalistes i ecologistes, amb idees i projectes nous.

També vam poder observar alguns mamífers, com cérvols (Cervus elaphus), senglars (Sus scrofa) i rabosses (Vulpes vulpes), rondant per la zona de la llacuna de Gallocanta.

Gallocanta-IMG_0436 Gemma-Cabedo-IMG_0422 Galloccanta-a-IMG_0436 Gallocanta-a-IMG_0436